Kuo skiriasi šiuolaikinis menas nuo modernizmo

Kai Čiurlionio fondas nuolat mus skatina paminėti ir prisiminti šį garbų praėjusių laikų menininką, ne kiekvienas meno vartotojas gali tą sau leisti. Mokyklose visi mokiniai verčiami pamėgti Čiurlionį, tačiau ne jį suprasti. Ar žinojote, kad svarbiausia yra ne pamilti ir aklai garbinti, o pabandyti suprasti Čiurlionį, jo kūrybą? Turbūt to siekia ir Čiurlionio fondas, rengiantis tam skirtas veiklas. Tačiau mano nuomone, norint suprasti šį autorių, pirmiausiai reikia išmanyti daug konteksto.

Kas yra šiuolaikinis menas

Čiurlionio menasPradėsiu nuo to, iš kokios teritorijos mes šiais laikais paprastai žiūrime į Čiurlionį. Visada keista išmokti vertinti Donelaičio ar Sarbievijaus eilėraščius, sakyti, kad sutartinės yra genialu, ar žavėtis Ilijičiaus lemputės išradimu. Negali tuo žavėtis ir to suvokti, kai gyveni dabartinėje epochoje. Kai gali vietoje senovinių eiliuotų eilių džiaugtis šiuolaikiniaisslam poetais ar verlibru rašančiais, kai gali vietoje lemputės džiaugtis nano technologijomis, o vietoje sutartinių klausyti pačios geriausios elektroninės muzikos. Kai lygini šiuos dalykus, tai yra tiesiog beprasmiška kažką suvokti. Kartais žmonės ne taip lengvai fiksuoja pokyčius mene, nors technologijose pokyčiai ir progresas yra akivaizdu. Tačiau menas tampa tokia sritimi, kur labai dažnai žmonės net nebando nieko suprasti. Jie visą meną, visas kultūrines patirtis sumeta tarsi į vieną kokteilį, ir štai jums menas bei kultūra. Šiuolaikinis menas beveik visada siekia kuo labiau provokuoti, kelti tokias temas, kokios aktualios žmogui dabar. Tebėra labai aktualus konceptualus menas, kuris gali būti išreikštas bet kokiomis priemonėmis, ir kuriam svarbiausia yra idėja, o ne techninis kažkokio kūrimo būdo išmanymas. Menas mus apstulbino siurrealizmu, dadaizmu, fluxus ir daugybe visokių kitokių dalykų. Tai yra šiuolaikinis menas, ieškantis vis naujos savo formos.

Kas buvo modernizmas

Tad tada, kai bandome suvokti M. K. Čiurlionio kūrybą, mums nepakanka plakti visas kultūrines patirtis į vieną kokteilį. Mes turime pagalvoti ir apie kontekstą. Nulupkite nuo savo kultūrinių patirčių rievių šimtą metų kultūrinių sluoksnių. Tada prarasite visą provokuojantį šiuolaikinį meną ir atsidursite tame lauke, kur verda modernizmas. Išsilaisvinantis iš privalomos tapybos. Iš tų laikų, kai tapyba žymėjo luomus ar privalėjo vaizduoti realybę tokią, kokia ji yra. Kai atsiranda siurrealizmas, simbolizmas, impresionizmas, kubizmas, ekspresionizmas. Kai kūryba ima išreikšti kažką, kas nėra realybė. Tokiame kontekste ir reikia matyti M. K. Čiurlionį bei jo kultūrinę veiklą.

Skelbta Kultūra

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

*

Galite naudoti šias HTML žymas ir atributus: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Current ye@r *